Start
Redactie
Beemster Agenda
Nieuwsarchief
Verenigingen
Gastenboek
Over de Bengel
Links
'Poetry', bijzonder concert in de Keijserkerk van Middenbeemster
door Merel Naomi (harp) en Floor Wittink (saxofoon)
   
Middenbeemster 31 mei 2018

Merel Naomi en Floor Wittink geven op zaterdagavond 9 juni om 20.00 uur een bijzonder concert onder de titel 'Poetry' in de Keijserkerk van Middenbeemster. Met hun harp en saxofoon vormen ze een unieke combinatie en in de Keijserkerk zal de veelzijdige en ragfijne harpmuziek gecombineerd met de zwoele, maar ook heldere klank van de saxofoon prachtig klinken. Het is voor beiden ook een beetje 'thuis' optreden. Merel Naomi is namelijk in Beemster geboren en getogen en Floor woont sinds een paar jaar in Middenbeemster. Het uit te voeren programma belooft een heerlijke muzikale reis vanaf de barok t/m de 21e eeuw met de namen van onder meer Debussy, Loeillet en Piazzolla.

 
  Merel Naomi
Het was een weerzien na 24 jaar met Merel Naomi. Of de jaren waren weggevallen... Toen een meisje van 15, dat net van een Ierse harp was overgestapt op een grote concertharp: dolgelukkig. Ze woonde destijds aan de Hobrederweg en vertelde over haar plannen om verder te gaan. Ze had les aan Muziekschool Waterland en haar docent was Titia Tieman. Over een paar jaar wilde ze naar het Conservatorium in Amsterdam en dat heeft ze ook gedaan. "Eigenlijk was het Conservatorium voor een harpist het Walhalla omdat deze met veel harpstudenten een zeer brede opleiding bood, waardoor in het buitenland verder studeren niet aan de orde kwam."
De opleiding zelf vond ze eigenlijk wel saai. Liever organiseerde ze, tegen het advies van haar docent in, zelf concerten omdat ze vond dat het podium belangrijk was voor haar ontwikkeling: "Daardoor kreeg ik juist energie om te studeren". Na het behalen van haar bachelor titel schreef ze zich in bij de Messiaen Academie Arnhem, Zwolle, Enscheden waar ze Floor Wittink ontmoette en ontdekte dat het erg leuk was om als combinatie op te treden. Na het afstuderen verloren ze elkaar niet uit het oog en traden samen regelmatig op. "Nee, geen vast duo", verklaart Merel "Ik speelde ook wel in een orkest en begeleidde daarnaast andere instrumentalisten of koren en solisten, waaronder hoornist Hylke Rozema, ook al afkomstig uit Beemster. "  
De harp die ze eertijds kreeg is inmiddels vervangen door een nieuwe en grotere uitvoering. "Op het conservatorium kreeg je de gelegenheid om op andere harpen te spelen en dan kan je echt een gerichte keuze maken. De harp die ik nu bespeel, past beter bij mijn lengte," zegt ze. "Deze heeft krachtige klank en ik kan er meer power op geven. De bekende dirigent Reinbert de Leeuw heeft eens tegen mij gezegd dat hij nog nooit een harpiste zo krachtig heeft horen spelen: "Jij bent de eerste harpiste die fortisissimo kan spelen" en dat was wel een heel groot compliment". Merel beaamt, dat een harp in een symfonisch of ander groot orkest lang niet altijd op de voorgrond treedt, maar deze is wel heel belangrijk voor de kleuring van het geheel. "Sommige componisten schrijven gelukkig toch ook wel mooie solistische partijen voor de harp. Tsjaikovsky bijvoorbeeld."
Zelf is ze ook aan het componeren van solostukken voor harp geslagen. "Het is nog wel heel in het begin, maar het is erg leuk om te doen. Zo ontdek ik andere mogelijkheden." Haar composities zullen echter nog niet op 9 juni op het programma staan.
  Floor Wittink
Floors keuze viel op de saxofoon toen ze 14 was. Gewoon omdat ze de klank heel mooi vond. Met een saxofoon kun je ook al snel in bandjes meespelen.
Ze heeft zich toegelegd op de klassieke versie van de sax familie. Die is veel minder bekend en klinkt eigenlijk veel mooier, warmer en helderder dan die voor pop- of jazzmuziek. "Er is voor deze bijzondere saxofoon veel repertoire geschreven, bijvoorbeeld de Bolero van Ravel," zegt ze "Mensen herkennen daarin vaak het geluid van de sax niet. Klassiek gechoolde saxofonisten spelen zowel barok als hedendaagse gecomponeerde muziek."

Sinds de sax in in de eerste helft van de 19de eeuw werd gebouwd, is er veel muziek voor dit als soloinstrument geschreven. Daarvoor hoeft Floor dus niet ver te zoeken. Dit in tegenstelling tot het vinden van geschikte literatuur voor de combinatie sax en harp. "Daarom is ons concert extra bijzonder", meent Floor. "We hebben een aantal prachtige duetten gevonde, zoals de sonata in C majeur van Jean Baptise Loeillet (1688-1720), een tango van Isaac Albeniz en Oblivion van Astor Piazzolla.
Daarnaast spelen beide dames natuurlijk ook enkele solostukken, zoals de Sonata in C Mineur voor harp door Sophia Dussek (1775-1847) en en Fantasie nr.2 in A mineur van G.Telemann (1681-1761) voor altsaxofoon.

 
Met alleen het beoefenen van de schone uitvoerende kunst redden Merel en Floor het niet. Merel werkt als projectsecretaris bij de Gemeente Amsterdam en Floor is oprichter en docent aan de Saxschool Utrecht Leidsche Rijn. Daarnaast geeft ze workshops en schrijft over het musiceren en lesgeven. Zo heeft ze het e-boek 'Spelen vanuit je hart' geschreven en onlangs verscheen van haar hand het boek 'Hoe je als docent een bloeiende lespraktijk opbouwt'. Om haar beroep aan de Saxschool uit te oefenen rijdt ze meerdere keren in de week vanaf haar huis in Middenbeemster naar Utrecht. Ze vindt het geweldig dat ze op 9 juni zo dichtbij huis op de mooie lokatie in de Keijserkerk kan laten horen hoe ze ook als uitvoerend musicus kan optreden en dat dan met Merel, haar hartsvriendin samen. Mooier kan toch niet?

Wie meer wil weten over Merel Naomi en Floor kan ook hun beider websites eens bekijken:

www.merelnaomi.nl
www.floorwittink.nl